Jag är jättenervös nu. Jag har varit rätt så cool inför den där dagen, den där tävlingen... men nu senaste dagarna kan jag inte tänka på så mycket annat än olika scenarier som skulle kunna ske under tävlingen. Det värsta är när jag snöar in på riktiga mardrömsscenarion som främst handlar om simningen - så som drunkning eller panik! På cykeln är min värsta mardröm att få punktering eller att det ska blåsa så mycket så jag blåser av Ölandsbron. Löpningen har jag faktiskt inga hemska tankar kring, eller jo, att jag skulle vara tvungen att gå!!! Men det är ju en ganska lindrig tanke jämfört med de kring simning och cykling. Hur som helst har jag tagit det väldigt lugnt nu efter tävlingen i lördags (det vill säga ingen träning alls). Många säger att man ska hålla kroppen igång med träning även sista dagarna inför tävling men jag vet att jag presterar som bäst HELT utvilad. Jag är aktiv och håller igång hela dagarna med promenader och trädgårdsfix osv men ingen direkt träning på så sätt. Just nu håller jag på med packningen för i morgon åker vi! Jag har gjort en låååång packlista över allt som ska med på detaljnivå. Planen är att vi imorgon åker till Mönsterås där vi ska bo, checkar in och packar upp lite för att sedan ta oss in i Kalmar. Där blir det registrering och pre-racemöte samt även lite spaning på banan (framförallt simbanan). Sedan blir det nog hem till rummet och bara slappa, gå igenom allt inför loppet och äta och sova. På fredagen ska jag försöka göra så lite som möjligt men vi ska in till Kalmar och checka in cykeln och växlingspåsarna eftermiddag/kväll. Eventuellt ska vi från Julita triathlon mötas upp där och dela med oss av nervositet och kanske några sista peppande ord. Det blir nog skönt att få ses innan tävlingen för det skapar lite trygghet och samhörighet så man inte känner sig helt ensam (vilket man absolut inte är i folkmassan). Jag kommer nog känna mig rätt så "liten" bland alla duktiga triathleter men jag ska verkligen försöka ta plats, tro på mig själv och göra allt jag kan! Jag har varit riktigt dålig på att göra en ordentlig nutritionsplan över loppet, jag hade en idé innan vansbro triathlon (medeldistans) där jag provade samma upplägg (fast halverat såklart) men sedan har jag lyssnat på vad många andra har för planer och tankar kring sin nutrition under IM. Då blir jag osäker på om mitt upplägg är bra... vad ska jag dricka för sportdryck eller ska jag ta koncentrerad saft med salt? Under vansbro körde jag på vatten med några påsar resorb sport i vilket va gott och jag kände inga konstigheter eller trötthet. Gels är äckligt men det kanske bara är att bita ihop och suga isig!? En tjej jag träffade i lördags skulle äta kräm istället för gels (ni vet vanlig kräm - typ jordgubbskräm!!)... Så alla gör så olika men de flesta ger rådet att köra på sportdryck och gel och eventuellt en bar eller så. Det viktigaste är nog att jag dricker mycket ungefär 5-6 del/h och äter ca. 60 gram kolhydrater/h. Så det ska jag försöka hålla. Sen är det ju det här med mina mål kring tider osv under loppet. Jag ska vara nöjd om jag "bara" klarar loppet men innerst inne så sätter man ju upp delmål för de olika momenten och skapar därmed en måltid som man så klart vill komma under. Men med tanke på att jag aldrig genomför en sådan stor/lång tävling tidigare så är det svårt att veta hur kroppen kommer reagera. Men om man räknar utifrån att allt går enligt planerna och slipper skador eller andra problem så tror jag inte 12 timmar vore orimligt. Jag har lovat mig själv att verkligen försöka ha kul och njuta av loppet och suga in den omtalade atmosfären kring detta evenemang! Önska mig lycka till! ;D
Ironman, ironmankalmar2017, uppladdning,

1 kommentarer

Anonym

16 Aug 2017 10:07

Önskar dig inte lycka till, säger ist: Vi ses i mål!!! 😊👊🏻 U Can do it!!😊👊🏻

Kommentera

Publiceras ej