Igår gick den årliga löpfesten kk-joggen av stapeln här på hemmaplan. Jag var med på kvartsmaran som farthållare för dem som satsar på att komma i mål under 55 minuter... men de stackarna som tänkt följa "55-ballongen" fick det jobbigt. Jag gick ut i starten väldigt sakta då trängseln bland alla startande höll i sig ca.100 meter. Så jag ökade skapligt tills jag såg på klockan att jag låg i fas med den snittade jag skulle hålla genom hela loppet - 5:11 (för att komma i mål på 54:40). Sen pendlade kilometertiderna mellan 5:03 till 5:20 enligt klockan vilket inte är så konstigt då det är suuuupersvårt att hitta ett konstant tempo som man dessutom inte är van att springa i. Men efter halva loppet kände jag att det gick lite för fort men enligt klockan verkade snittiden stämma enligt planerna och jag tänkte att jag får väl lita på klockan för den brukar aldrig visa fel (vad jag vet)... Men jag hörde folk längs banan som sa att "det går alldeles för fort för 55-ballongen" och två killar kom ikappsprinande och sa till mig att ett tag hade jag hållt 4:50-tempo! Jag drog ner på tempot rejält sista kilometrarna trots att klockan visade snittid på över 5:11 och frågade andra löpare längs vägen för att få ett hum om var de låg i snitt. När det bara var några hundra meter kvar så visar min klocka att det är 1 km kvar och då inser jag verkligen att tiden kommer "skita" sig! Så målsträckan fick jag lunka fram på för att dra ut på tiden som då visade 52 minuter. Vissa kanske tänker att det är ju bara 3 minuters skillnad men jag vet att för många betyder de där minutrarna ganska mycket, så förlåt för den tabben till alla er! Eller egentligen kanske det är Steve Jobs som ska be om ursäkt för hans påfund till sportklocka ;) (iwatch). Men till nästa år kanske någon annan får ta ballongen istället för mig iaf, det var faktiskt ganska svårt och lite tråkigt att hålla igen när man vill springa på ;D Men det var kul att testa och det blev ju en ny erfarenhet det här med. Jag stod dessutom med i tidningen i dag angående loppet och jag är sååå glad att jag inte blev uthängd där angående min bristfälliga insats som farthållare haha!

Kommentera

Publiceras ej