I går gick Flens triathlon av stapeln. Det var en sprint med distanserna 400 meter simning, 2 mil cykel och 5 km löpning. Jag och Johan (som också skulle delta) kom i god tid för att hinna testa cykelbanan då det var en 4-varvsbana. Jag var inte nöjd efter att kört runt de där 5 km (ett varv)... den var väldigt teknisk och det är inte jag! Många skarpa kurvor, brant nedförskörning MED skarpa kurvor och sedan vändningar på två ställen runt konor. Jag var tvungen att knäppa ur fötterna vid vändningarna för att jag är tokrädd för att välta. Johan tyckte att jag absolut inte skulle hålla på och knäppa loss varje gång för då tappade jag SÅÅÅ mycket tid. Men jag kände bara att jag är hellre lite extra säker och försiktig den här tävlingen med tanke på att mitt stora mål är nästa helg! Löpbanan hann inte jag se innan men jag fick höra att jag skulle ta det lugnt då det var mycket gräslöpning så jag inte skulle vricka min fot igen samt att de hade lyckats trolla fram några riktiga monsterbackar. Löpningen var 2 varv. Vid simningen stod jag bredvid Marie, en riktigt imponerande kvinna som inte bara är överlägsen många inom triathlon utan fick dessutom barn för ca 2 månader sedan och det kan jag säga märktes inte under den här tävlingen! Marie är otroligt stark på simningen och när hon drog iväg vid starten försökte jag hänga på, jag hängde med till första bojen men sedan var jag tvungen att släppa... Jag kom upp som tredje dam till T1 vilket kändes väldigt bra. Marie och den andra tjejen som var före mig upp (Malin) var redan ombytta och klara för att springa ut med cyklarna. Snabbt bytte jag om och jagade ikapp dem. Vid första vändningen på cykeln fick jag se vart Marie och Malin låg, de var några 100 meter framför mig men jag fick även se att det var en jagande dam bakom mig ca 100 meter. Jag körde på så fort jag vågade med tanke på allt knixande på banan och under andra varvet körde jag om Malin. Vid vändningen under tredje varvet körde jag även om Marie och låg därmed först. Ledningen lyckades jag dryga ut lite till under sista varvet på cykeln vilket var skönt då jag vet att Marie har all chans i världen att ta mig på löpningen. Löpningen kändes förvånansvärt bra redan från start trots att benen känts lite tunga periodvis under cyklingen. Första varvet körde jag på så fort jag kunde och vid vändningen mötte jag Marie och fick lite panik när jag såg hur nära hon låg! Känslan av att bli jagad gjorde att jag lyckades växla upp löpningen ytterligare för att hålla undan för henne. Tillslut fick jag springa in som segrare! Härligt! Tiden blev 1:04:19 vilket jag är väldigt nöjd med! Alla delmomenten kändes bra vilket är extra skönt inför Ironman nästa helg. Har inga exakta mellantider ännu men om jag minns rätt hade jag 7:36 ungefär på simningen, 34 minuter drygt på cyklingen och 19:45 ungefär på löpningen. Väldigt nöjd med att hålla under 4minuterstempo på 5 km löpning! Vinnarna i dam- respektive herrklass fick jättefina priser - vandringspokal, medalj, startavgift till nästa års tävling samt prispengar. Och lite extra kul var tävlingen då vi var så himla många deltagare från klubben som hejade och peppade på varandra vid alla vändningar...

Kommentera

Publiceras ej